En film om hörselskadeorganisationer 
i Bolivia.

Svenska hörselförbundet och Hörselskadades Riksförbund i Sverige har tillsammans gjort en film om och med sina samarbetspartners i Bolivia, APANH, ASHICO, AHLP och ASHICRUZ. I filmen får vi följa med dem i deras kamp för hörselskadades rättigheter i Bolivia.

 

 

Kontaktuppgifter:

Maija Nilsson
tf projektledare
e-post: maija.nilssonhorsel.fi
tfn. 044 533 36 49

UTVECKLINGSSAMARBETE I BOLIVIA


Sedan år 2015 driver Svenska hörselförbundet ett utvecklingssamarbete i Bolivia tillsammans med APANH, en föräldraorganisationen för hörselskadade barn. Samarbetet finansieras genom finska utrikesministeriet, via Vammaiskumppanuus och frivilliga donationer. 2018 var början på ett nytt projekt som sträcker sig till 2021 och har fokus på inkluderande utbildning. 

Hörselskadade barn diskrimineras i Bolivia

Trots att utbildning är en grundläggande rättighet i Bolivia är det många hörselskadade barn som utsätts för diskriminering p.g.a. den bristfälliga kunskapen kring hörselskador. Ordet hörselnedsättning, ”hipoacusia”, är för många ett okänt begrepp. Därför arbetar APANH med informationsarbete mot skolor och allmänhet för att uppnå en större förståelse för vad hörselskador är. I skolorna arbetar man mer specifikt för att lärare ska veta vad de kan göra för att inkludera barn med hörselskada i ordinarie utbildning. Det är också viktigt att föräldrar får veta om sina barns behov och rättigheter.

 

      

      Svenska hörselförbundets utvecklingsprojekt stärker hörselskadade barns rätt
      till utbildning i Bolivia.

 

Skolgång för alla genom lärarutbildning, föräldrastöd och påverkansarbete

Svenska hörselförbundets utvecklingsprojekt stärker hörselskadade barns rätt till utbildning i Bolivia genom:
 

  • Att utbilda lärare om hörselskador och hur man undervisar en elev med hörselskada. Ofta kan det vara frågan om enkla åtgärder som att tala vänd mot eleven, upprepa frågor och svar och att använda visuellt stöd. Ökad kunskap om hörselskador inom skolan minskar fördomar och diskriminering. Det gör att lärare bättre kan bemöta de hörselskadade elevernas behov vilket bidrar till en inkluderande utbildning. 
     
  • Att stödja hörselskadade barn och deras familjer. I Föräldraskolan får föräldrar till hörselskadade barn information om hörselskador och hur de kan stödja sitt barns utveckling. De får också information barnens rättigheter. Ökad kunskap och stöd hjälper föräldrarna att förstå och bemöta sina barns behov. Familjerna får träffa andra familjer i samma situation, och barnen har möjlighet att lära känna andra barn med hörselskador. 
     
  • Att nätverka med andra intresseorganisationer för personer med funktionsnedsättningar för att få till stånd förändringar. APANH arbetar tillsammans med andra organisationer mot gemensamma mål. Genom gemensamma nätverknår de ut till och kan påverka beslutsfattare.
     
  • Att sprida information om hörselskador till allmänheten. I Bolivia är hörselskador ännu ganska okända. Projektet sprider information om hörselskador genom kampanjer i media.