En fungerande kommunikation var ämnet för den digitala föreläsning som ordnades av Svenska hörselförbundet den 16 maj. Inbjuden föreläsare var Åsa Skagerstrand, audionom och forskare verksam i Örebro, Sverige.
Kommunicerar och samtalar med varandra gör de flesta av oss dagligen och vanligt är att vi till större eller mindre del använder vår hörsel i kommunikation. Men hur får vi samtalssituationen att fungera om någon av deltagarna i samtalet har en hörselnedsättning? I föreläsningen gavs exempel på vikten av att ha en aktiv kommunikation för att ha en fungerande vardag och bättre mående. Det gavs också handfasta tips vad deltagarna i ett samtal kan göra för att förbättra samtalet.
Alla som deltar i ett samtal har lika stort ansvar för att det ska fungera, men med olika ansvarsområden. Personen med hörselnedsättning bör se till att ha, och använda, hjälpmedel som hörapparat och kanske även en extern mikrofon. Övriga i samtalet ska tänka på att tala en i taget och att tala tydligt.
Kommunikationsstrategier
Det finns många strategier som underlättar vardagskommunikation. Vissa är förhoppningsvis självklara, att man tittar på varandra och undviker störande bakgrundsljud. Andra kan man behöva påminnas om, en eller flera gånger. Det kan exempelvis vara att påkalla uppmärksamheten, att man är nära varandra och talar tydligt och inte för snabbt. Lika viktigt som att undvika störande ljud är att ha en bra visuell miljö, tillräckligt ljust för att se den som talar men inte något bländande ljus.
Att använda hörapparat hjälper till stor del, men inte alltid, därför behöver kommunikationsstrategier användas.
Att vara aktiv i kommunikation handlar inte om att vara den som pratar mest, utan att man är medveten om hur samtalet behöver gå till för att det ska fungera, och att uttrycka behovet så att alla kan hjälpas åt att underlätta samtalet. Det finns behov av att ha kunskap om hur den egna hörselsituationen fungerar i olika sammanhang och med olika samtalspartners. Det är mycket troligt att samtal sker olika beroende på var man är och med vilka. Kunskap behövs även för att förstå när och varför det inte fungerar så det går att göra kloka val när och var ett samtal ska ske.
Bättre samtal, bättre relationer
Att få stöd i samtalssituationen på flera sätt minskar lyssningsansträngningen så att personen med hörselnedsättning kan fokusera på att höra VAD som sägs i stället för att fokusera på ATT något sägs. Att använda hörapparat hjälper till stor del, men inte alltid, därför behöver kommunikationsstrategier användas. Men den viktigaste strategin är att samtala om samtalet! Att vara tydlig med vilka behov som finns för att kommunikationen ska fungera och hur man kan hjälpas åt för att underlätta så att alla kan vara med. På det sättet kan alla vara aktiva i samtal och med goda samtal förbättras också relationen mellan människor.
Text: Åsa Skagerstrand
Bild: Privat
Publicerad i Vi hörs 2/2024
Åsa Skagerstrand är medicine doktor och audionom. Hon är verksam som forskare vid Audiologiskt forskningscentrum, Universitetssjukhuset i Örebro.