Svenska hörselförbundet har den 25.8.2023 gett ett utlåtande till kommunikationsministeriet gällande tillgänglighetsvisionen för trafiksystemets och digitala trafiktjänsters tillgänglighet.
Enligt tillgänglighetsvisionen kan alla planera och genomföra önskade resor smidigt, tryggt och självständigt. Visionens viktigaste mål är att göra det möjligt för alla att resa smidigt. Visionen bygger på värdena tillgänglig resekedja, multisensorisk upplevelse, användarupplevelse och samarbete. Tillgänglighetsvisionen utgör en nationell målbild för tillgänglighet.
I vårt utlåtande lyfter vi fram vikten av tillgänglig och tydlig skriftlig information och t-slinga för att säkerställa ett tryggt och självständigt resande. Förbundet betonar även vikten av att säkerställa att information under resans gång, inklusive eventuella avvikelser, når även personer med nedsatt hörsel. Därtill bör information rörande trafiksystemets hinderslöshet och digitala tjänsters tillgänglighet finnas även på svenska.
Läs utlåtandet i sin helhet nedan:
Svenska hörselförbundets utlåtande om tillgänglighetsvisionen för trafiksystemet
Inlämnat via e-tjänsten utlåtande.fi 25.8.2023
Svenska hörselförbundet tackar kommunikationsministeriet för möjligheten att uttala sig om tillgänglighetsvisionen. Vi ser positivt på att man i visionen uttryckligen beaktar hela resekedjan, från reseförberedelser till resans slutdestination, och möjligheten att resa tryggt och självständigt. För att försäkra att tillgängligheten förverkligas i verkligheten krävs att man beaktar resan i sin helhet.
Vi förhåller oss positivt till att visionen prioriterar användarnas behov i utvecklingen av transportsystemet och att man redan i planeringen ska ta hänsyn till och involverar grupper med särskilda behov, såsom personer med hörselskada. För hörselskadade är det särskilt viktigt med tillgänglig och tydlig skriftlig information och t-slinga för att säkerställa ett tryggt och självständigt resande.
För att resan från början till slut ska vara tillgänglig är det också viktigt att personal i de olika delarna av resekedjan, både i privat och offentlig sektor, har kunskaper om hur de tillgängliggör servicekedjan för olika grupper med olika behov. Vid eventuella avvikelser under resan behöver personalen säkerställa att informationen når alla, inklusive personer med hörselskada. Information rörande trafiksystemets hinderslöshet och digitala tjänsters tillgänglighet bör finns även på svenska.
Vi anser att tillgänglighetsvisionen är ambitiös och viktig då dess förverkligande innebär ett mer jämlikt transportsystem för alla.
Utlåtandet hittas även via denna länk: https://www.lausuntopalvelu.fi/SV/Proposal/Participation?proposalId=8557f9dd-4fae-42b8-b75f-3ba5b46a6dc7&proposalLanguage=9ff64fe9-04da-4471-9f0c-3f2016e71b4f