Textsamtalstjänsten upphör i slutet av år 2024

Pressmeddelande: Den textsamtalstjänst som finns i dag kommer inte längre att kunna erbjudas. Tjänsten upphör i slutet av året. Textsamtalstjänsten kommer beroende på de individuella behoven att ersättas antingen med de tjänster och de redskap som finns allmänt tillgängliga för kommunikation eller genom den särskilda servicen.

Tjänsten har främst använts av personer med hörselskada, hörsel- och synskada eller talskada. Genom textsamtalstjänsten sänds texten först till en förmedlingscentral som sedan förmedlar meddelandena som ljudsamtal mellan de personer som kommunicerar med varandra. Samtalsförmedlarna skriver alltså ner allting som de hör och läser sedan upp allt som de skrivit ner. I fortsättningen är det inte tekniskt möjligt att upprätthålla tjänsten, men antalet användare har varit litet under de senaste åren.

Enligt principen om design för alla är målet att alla människor ska ha tillgång och kunna använda alla tjänster, anordningar och applikationer. Vid behov ska det också finnas specialtjänster som kan tillgodose individuella behov. Samtidigt är det också viktigt att stödja människans digitala färdigheter och möjligheter att använda olika anordningar och applikationer.

Det är viktigt att se till att det finns välfungerande lösningar som gör det möjligt för alla att kommunicera och uträtta ärenden, och att alla användare informeras om att tjänsten upphör. De som använder tjänsten för närvarande kan behöva individuellt stöd också med anskaffning och användning av utrustning och applikationer.

Alternativa lösningar

Många användare har redan gått över till att använda andra lösningar och tjänster. Det finns olika lösningar för olika individuella behov. De som inte kan använda de vanliga kommunikationssätten kan till exempel använda följande:

Fpa:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning

Fpa:s tolktjänst är avsedd för personer med synhörselskada, hörselskada eller talskada och som på grund av sin funktionsnedsättning behöver tolkning för att kunna arbeta, studera, uträtta ärenden, vara samhälleligt delaktiga eller för hobbyn eller rekreation. För att kunna använda tjänsten krävs det ett beslut om beviljande.

Läs mer på Fpa:s webbplats här.

Ta kontakt: Folkpensionsanstaltens kundservice

Hjälpmedel för medicinsk rehabilitering

Medicinsk rehabilitering innefattar möjligheten att skaffa sådana hjälpmedel eller applikationer som gör det lättare att använda smarttelefon, pekplatta eller dator för kommunikationstjänster. För en bedömning av behovet av ett hjälpmedel på välfärdsområdets hjälpmedelscentral kan man söka sig om man inte kan använda de allmänna kommunikationssätten såsom smarttelefonen och om det är möjligt att kompensera funktionsförmågan med hjälpmedel. Det förutsätter dock att man uppfyller de kriterier som anges i förordningen om hjälpmedel. Hjälpmedel inom den medicinska rehabiliteringen kan överlåtas endast efter en individuell bedömning av behovet av hjälpmedel som görs inom välfärdsområdets hjälpmedelstjänst.

Läs mer om medicinsk rehabilitering på social- och hälsovårdsministeriets webbplats här.

Ta kontakt: Ditt eget välfärdsområdes hjälpmedelstjänst

Funktionshinderservice

Personer med funktionsnedsättning kan få följande funktionshinderservice i välfärdsområdet:

  • Ekonomiskt stöd, om personen med funktionsnedsättning behöver den tekniska lösningen eller utrustningen i dagliga sysslor, för att röra sig, i interaktion eller i fritidsverksamhet.

Inom ramarna för de reserverade anslagen ersätts högst hälften av de nödvändiga och skäliga kostnaderna för anskaffningen av den tekniska lösningen eller utrustningen. Sådana nödvändiga och skäliga ändringsarbeten som en begränsning i funktionsförmågan förutsätter och som utförs på redskap av standardmodell eller på andra tekniska lösningar ersätts i sin helhet.

  • Ekonomiskt stöd kan även ges genom att erbjuda tekniska lösningar och redskap för tekniska lösningar avgiftsfritt.
  • Stöd för användning av digitala lösningar kan ges som en del av funktionshinderservicen eller den övriga socialvården, till exempel boendeservice eller personlig assistans. I den nya lag om funktionshinderservice som träder i kraft i början av år 2025 föreskrivs det dessutom om den träning som är en målinriktad service för viss tid som beviljas för att stärka förmågan att leva självständigt, till exempel för att kunna använda teknisk utrustning och digitala

Lagen om funktionshinderservice är en sekundär speciallag som ska tillämpas när personen med funktionsnedsättning inte med stöd av den allmänna lagen får den service eller det stöd som hen behöver. I förhållande till lagen om funktionshinderservice är det hjälpmedlen inom den medicinska rehabiliteringen som ska användas i första hand. Tillämpningen av lagen om funktionshinderservice förutsätter att personen uppfyller de allmänna villkor som anges i lagen och förutsättningarna för beviljandet av tjänsten eller stödåtgärden.

Läs mer om funktionshinderservicen på social- och hälsovårdsministeriets webbplats här.

Ta kontakt: Ditt eget välfärdsområdes funktionshinderservice

Jourhjälp 116117 – textservice

Jourhjälp 116117 – textservice i hela landet Den avgiftsfria textservicen är avsedd för personer som inte hör eller inte kan producera tal. Jourhjälpen ger råd i akuta hälsotillstånd när den egna vårdcentralen är stängd. I tjänsten ges råd om rätt vårdplats och om egenvård. Användningen av textservicen kräver stark autentisering.

Mer information:
Textsamtalstjänstens framtid –arbetsgruppens slutrapport (på finska), länk till rapporten här

Textsamtalstjänstens framtid – arbetsgruppens ställningstagande Tillgängliga tjänster ska tryggas länk