
Äntligen grön gubbe. Nu kan den här gubben gå tryggt över till butiken på andra sidan gatan. Trots att jag har skor med ordentliga broddar undviker jag de glansiga ytorna på vägbanan. Den här vintern har varit hal. Jag hör den inte, men ser något i ögonvrån. En bil kommer glidande mot mig. Tyst, skräckinjagande och farlig. Allt gick bra, över en halv meters marginal mellan kofångaren och mina ben, men en påminnelse om hur farligt fotgängare lever – och hur viktig också min begränsade hörsel är för min trygghet.
Bilarna blir tystare när elbilar och laddhybrider tar över. Fotgängare förlorar en viktig varningssignal i trafiken när ljud från motorer och däck minskar. Enligt en amerikansk undersökning uppskattas olycksrisken för fotgängare öka med 35 procent om bilarna blir tystare. Något som speciellt synskadeorganisationer världen över varnar för.
Myndigheter och biltillverkare har lyssnat, åtminstone i Japan. I Kina och USA har man infört ljudregler för el- och hybridbilar. Inom EU infördes 2019 de så kallade AVAS-reglerna, som förenklat innebär att bilar som kör med el måste låta. Både när de kör framåt under 20 km i timmen och när de backar. Jag har läst EU:s regelverk om AVAS och gränserna är tydliga och klara. Ljudet då man kör framåt ska tydligt signalera att det är en bil – det måste påminna om ljudet från en förbränningsmotor. Detta innebär ett vibrerande ljud mellan 40 och 75 decibel, ungefär mellan ett kylskåps brummande och en dammsugare. Speciellt den nedre gränsen är för låg för mig, även om mina hörapparater gör sitt bästa.
Ljudet ska också signalera när bilen accelererar eller saktar in och tydligt varna när bilen backar. Därför låter en Tesla som något ur Star Wars när den har i backväxeln. Men är detta tillräckligt? I synnerhet om man har en hörselnedsättning, som jag, eller kombinerad syn- och hörselnedsättning, vilket är vanligt i den äldre åldersgruppen. En undersökning som omfattar en person, mig själv, visar att jag oftast inte hör däckljudet fast bilen kör över 20 km i timmen. Något som är ännu mer oroväckande för mig; jag måste stå verkligt nära en elbil för att höra AVAS-ljudet. Och då är det kanske för sent.
I Japan har problemet noterats. Speciellt personer med åldersrelaterad syn- och hörselnedsättning är fortfarande i fara. Det man ser på är tonhöjden. Ljud mellan 1000 och 2500 Hz hörs bäst av fotgängare. Det vill säga om de inte har en hörselnedsättning. Vid åldersrelaterad hörselnedsättning är det oftast de högre tonerna som försvinner. En bil som saknar de låga tonerna under 1000 Hz, och har en ljudnivå på under 50 decibel, är fortsättningsvis tyst för många med min typ av hörselskada. EU har satt gränsen vid 1600 Hz, vilket betyder att bilen måste ha åtminstone en så låg ton. I Japan vill man gå under 1000 Hz. I USA talar man om en gräns på högst 800 Hz. Det höjs också röster för att AVAS-kravet ska höjas till hastigheter upp till 30 kilometer i timmen.
Det verkar klart att AVAS-gränserna kommer att skärpas även inom EU i framtiden. Helt klart är också att min hörsel försämras. Vi vet alla hur långsam beslutsprocessen inom EU är, så det är det nog bäst att jag fortsätter vara extra försiktig då jag går över gatan.
Text: Lars Hedman
Bild: Privat
Tidigare publicerad i Vi hörs 1/2024