Möjligt att nå nödcentralen via chatt nästa år

Från och med år 2025 blir det möjligt att chatta med nödnumret 112. Nödcentralsverket tar då i bruk ett nytt sätt att lämna nödmeddelanden, textinmatning i realtid (RTT). Detta innebär att nödcentraloperatörer kan kommunicera via skriftliga meddelanden i realtid.

I nuläget används en tjänst där man kan göra en nödanmälan per sms. Till skillnad
från den nuvarande tjänster kräver RTT ingen registrering på förhand.

Nödmeddelande i realtid genom textinmatning är avsedd i synnerhet för personer som har problem med hörseln eller med att tala och som hittills har använt nöd-SMS som nödmeddelandemetod.

Text som skrivs i RTT förmedlas omedelbart tecken för tecken. Allt det som skrivs och tas bort visas i realtid i båda riktningarna, även dina feltryckningar och borttagning av dem. Tjänsten är gratis och det enda du behöver är en smarttelefon.

När du ringer nödnumret 112, ger telefonens operativsystem automatiskt användning av RTT som alternativ till tal. Den nya nödanmälningsmetoden baserar sig på kraven i EU:s tillgänglighetsdirektiv och därmed Finlands lagstiftning. Syftet med tillgänglighetsdirektivet är att främja möjligheten för alla och i synnerhet personer med funktionsnedsättningar att självständigt kunna sköta sina ärenden i enlighet med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.